ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ-ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ Κ. ΛΑΖΑΡΟΥ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 16/07

Η τροπολογία η οποία ψηφίστηκε πρόσφατα για τους συμβασιούχους, πιστεύετε ότι μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα;

 

Αν το πρόβλημα είναι η μονιμοποίηση των συμβασιούχων- παρατασιούχων, οι οποίοι εργάζονται σήμερα στην καθαριότητα των δήμων, τότε η απάντηση είναι φυσικά όχι. Η κυβέρνηση με τις μη νόμιμες – αντισυνταγματικές παρατάσεις των συμβασιούχων ουσιαστικά τους κορόιδεψε. Μετά την πρώτη παράταση (Ν.4325/2015 άρθρο 49, ΦΕΚ 47/11.5.15) τον Ιούνιο του 2015 έγινε το γνωστό δημοψήφισμα που από «ΟΧΙ» έγινε ένα μεγάλο «ΝΑΙ σε όλα» και τον Σεπτέμβριο του 2015 εθνικές εκλογές. Τυχαία έγινε λοιπόν η παράταση; Η Κυβέρνηση παραβίασε τις αρχές της νομιμότητας, της ισονομίας, της αξιοκρατίας, της διαφάνειας. Τώρα επιστρέφει στη νομιμότητα μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Αν το πρόβλημα είναι η έλλειψη μονίμου προσωπικού στην καθαριότητα ούτε κι αυτό λύνεται, με την πρόσληψη 2.500 εργαζομένων μόνον, αν τελικά (και πότε;) αυτές γίνουν. Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που πρόσφατα ψηφίσθηκαν (άρθρο 24) δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τελικά θα κριθούν συνταγματικά νόμιμες.

 

 

Στη διάρκεια των κινητοποιήσεων των συμβασιούχων άνοιξε και η συζήτηση περί εισόδου ιδιωτών στην αποκομιδή των απορριμμάτων. Είστε σύμφωνος με κάτι τέτοιο;

 

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν μπορεί να είναι ίδια για όλους τους δήμους της χώρας, γιατί είναι διαφορετικά τα προβλήματα και τα χαρακτηριστικά τους σε κάθε δήμο. Πιστεύω ότι για τους μεγάλους και αστικούς δήμους της χώρας είναι καλύτερη και αποτελεσματικότερη η διενέργεια της καθαριότητας με μόνιμο προσωπικό, γιατί αυτοί οι δήμοι έχουν και τους 12 μήνες του έτους σταθερό φυσικό αντικείμενο δουλειάς. Υπάρχουν όμως και δήμοι με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως π.χ. οι νησιωτικοί, τουριστικοί δήμοι. Ένας τουριστικός δήμος χρειάζεται το καλοκαίρι 100 εργαζομένους και την υπόλοιπη περίοδο 20. Το χειμώνα τί να τους κάνει τους 80; Να τους πληρώνει και να κάθονται; Είναι γνωστό ότι πολλοί δήμοι της χώρας έχουν αναθέσει με διαγωνισμούς σε ιδιώτες την καθαριότητα. Κάθε δήμος λοιπόν πρέπει να έχει τη δυνατότητα (διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια δήμων) να επιλέγει την καλύτερη και αποτελεσματικότερη μέθοδο. Δεν είναι δυνατόν με τα θέματα αυτά να ασχολείται και να παρεμβαίνει η Κυβέρνηση και μάλιστα ο Πρωθυπουργός.

 

 

Συμφωνείτε με το σχέδιο νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες το οποίο κατατέθηκε προσφάτως στη Βουλή;

 

Δεν συμφωνούμε με τον αναξιόπιστο, αποκρυφιστικό και τακτικίστικο τρόπο που λειτουργεί ο συγκεκριμένος υπουργός κ.Σπίρτζης. Δεν συμφωνούμε με την επικοινωνιακή διαχείριση που κάνει προς δημιουργία εντυπώσεων, χωρίς να αντιμετωπίζει τα σημερινά προβλήματα και χωρίς να διασφαλίζει το μέλλον. Αλήθεια γιατί έκρυβε ο κ. Σπίρτζης την γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, την οποία ο ίδιος ζήτησε; Την είχε στα χέρια του από τις 14 Δεκεμβρίου 2016, συνομιλούσε μαζί μας και με τους φορείς την πόλης και δεν την εμφάνιζε. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση αυτή (320/2016) δεν τίθεται θέμα ακυρότητας των συμβάσεων του ΟΑΣΘ και η διάρκειά  τους λήγει στις 31.12.2019. Επομένως δεν συμφωνούμε με το κατατεθέν σχέδιο νόμου. Με τις διατάξεις που αφορούν το νέο ΣΑΣΘ συμφωνούμε και θα συμμετέχουμε.

 

 

Οι δήμοι θα συμμετάσχουν στον κρατικό ΟΑΣΘ όπως δίνει τη δυνατότητα το σχέδιο νόμου;

 

Η συντριπτική πλειοψηφία των δήμων είναι αντίθετη και μεταξύ αυτών και ο μεγαλύτερος ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στο να συμμετέχουμε στον κρατικό φορέα που θα διενεργεί το μεταφορικό έργο. Είμαστε υπέρ της εκτέλεσης του μεταφορικού έργου από ιδιωτικούς φορείς ύστερα από διενέργεια διαγωνισμού. Φυσικά και το σύνολο των φορέων της Θεσσαλονίκης (επιμελητήρια) είναι αντίθετοι. Ο κ. Σπίρτζης πιστεύω ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα ασκεί μια πειρατικού τύπου πολιτική, δεν μας λέει πόσα χρήματα θα απαιτηθούν, πως και από που θα τα βρει. Δεν υπάρχει  καμία οικονομοτεχνική μελέτη που να περιγράφει το φυσικό αντικείμενο του έργου και τα κόστη του.

 

Η κυβέρνηση φαίνεται να σχεδιάζει την αλλαγή του εκλογικού συστήματος στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, με καθιέρωση της απλής αναλογικής. Σας βρίσκει σύμφωνο μια τέτοια αλλαγή;

 

Είμαι υπέρ των αναλογικών εκλογικών συστημάτων, τα οποία αφ’ ενός μεν επιτρέπουν την εκπροσώπηση στο δημοτικό συμβούλιο όλων των συνδυασμών δηλαδή των τάσεων – εκφράσεων στις τοπικές κοινωνίες αφ’ ετέρου δε παρέχουν την ασφάλεια της διοίκησης – διακυβέρνησης ενός δήμου. Το ισχύον εκλογικό σύστημα παρέχει και τις δύο δυνατότητες που προανέφερα. Η απλή αναλογική στην πράξη θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις, αναποτελεσματικότητα, μη λειτουργία και συνεπώς ουσιαστική διάλυση των δήμων. Ό,τι δεν έχει δώσει με την ψήφο του ο λαός στους κομματικούς υποψηφίους του, θέλει να το πάρει ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω της απλής αναλογικής για να ελέγχει τις πλειοψηφίες.

 

 

Είστε δήμαρχος σε δήμο της δυτικής Θεσσαλονίκης. Τι ζητάτε από την πολιτεία, την κυβέρνηση ή και την περιφέρεια, προκειμένου να σταματήσει ή να μετριαστεί η υποβάθμιση της περιοχής;

 

Ζητώ να μην αντιμετωπίζεται η Δ. Θεσσαλονίκη διαφορετικά από το κέντρο και την Ανατολική Θεσσαλονίκη. Όλοι μαζί είμαστε Θεσσαλονίκη (πολεοδομικό συγκρότημα). Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει κάνει σημαντικά βήματα. Πρέπει όμως και η Κεντρική Κυβέρνηση. Ζητάμε δίκαιη, έντιμη και ηθική αντιμετώπιση δηλαδή ισόρροπη ανάπτυξη (ανατολικά – κέντρο – δυτικά). Η ατμοσφαιρική ρύπανση, η ρύπανση του δυτικού θαλασσίου μετώπου (χείμαρρος Δενδροποτάμου κ.λ.π.), οι περιορισμοί στις χαμηλής και μεσαίας όχλησης επιχειρηματικές δραστηριότητες που μπαίνουν μόνον δυτικά, τα προβλήματα των πρώην στρατοπέδων, της σχολικής στέγης σε ορισμένους δήμους κ.λ.π. είναι τα ποιο σοβαρά ζητήματα δυτικά.