ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η 15Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η 15Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

Η Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως διοργάνωσε με επιτυχία και φέτος, επί 15η χρονιά, την καθιερωμένη πλέον Επιστημονική Ημερίδα Θεολόγων Καθηγητών Γυμνασίων και Λυκείων της Ιεράς Μητροπόλεως.

Θέμα της Ημερίδας, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020 στο Συνεδριακό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίου Παντελεήμονος Αμπελοκήπων, ήταν: «Η παρουσία του Θεολόγου στο σύγχρονο σχολείο».

Προηγήθηκε η Θεία Λειτουργία και Αρχιερατικό Μνημόσυνο από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα για όλους τους κεκοιμημένους καθηγητές.

Οι εργασίες, την έναρξη των οποίων κήρυξε ο Σεβασμιώτατος, άρχισαν με την ανάγνωση του μηνύματος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου από τον εκπρόσωπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Σεβασμιώτατο Συνοδικό Μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης κ. Αθανάσιο, ενώ ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον Δήμαρχο Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Α΄ Αντιπρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας κ. Λάζαρο Κυρίζογλου, από τον Πρόεδρο του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Παναγιώτη Σκαλτσή και τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης κ. Παύλο Ματζιάρη.

Έπειτα από γόνιμο διάλογο, κατά τον οποίο ετέθησαν προβληματισμοί, σκέψεις και ερωτήματα, ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας έκλεισε τις εργασίες της Ημερίδας, παρουσιάζοντας συνοπτικά τα σχετικά πορίσματα, ενώ ευχαρίστησε αφενός όλους τους παρευρισκομένους καθηγητές για την αθρόα συμμετοχή τους και αφετέρου τους συντελεστές της Οργανωτικής Επιτροπής της Ημερίδας για την άρτια διεξαγωγή της.

Ακολουθεί η ομιλία του Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης:

Με ιδιαίτερη χαρά σας υποδεχόμαστε και σας φιλοξενούμε και φέτος στο συνεδριακό κέντρο του Ι.Ν.Αγίου Παντελεήμονος Αμπελοκήπων προκειμένου να διεξαχθούν οι εργασίες που προβλέπονται στην ημερίδα των Θεολόγων Καθηγητών των σχολείων της μητροπολιτικής περιφέρειας της Ι.Μ. Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσ/νίκης.

Η ετήσια ημερίδα των Θεολόγων Καθηγητών διοργανώνεται με εξαιρετική επιτυχία για 15η φορά από την Ιερά Μητρόπολή μας και έχει πλέον παγιωθεί ως ένας απόλυτα καταξιωμένος θεσμός στη συνεχή προσπάθεια αγωγής των παιδιών μέσα στα σωστά πλαίσια της Ελληνορθόδοξης παράδοσης αλλά ταυτόχρονα και στην επιτακτική ανάγκη της συνεχούς επιμόρφωσης των θεολόγων.

Το κεντρικό θέμα της φετινής ημερίδας για την “παρουσία του Θεολόγου καθηγητή στο σύγχρονο σχολείο” είναι αναμφισβήτητα κάτι παραπάνω από επίκαιρο και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και επιτακτικής ανάγκης να διερευνηθεί και να αναλυθεί σε όλες τις πλευρές και τις παραμέτρους του. Σε μια εποχή που η πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική και πολυθρησκειολογική ατμόσφαιρα έχουν εισχωρήσει βαθιά και εν πολλοίς επικίνδυνα μέσα στις κοινωνικές δομές και δημιουργούνται ανησυχητικές καταστάσεις και πολλοί προβληματισμοί για την παρεχόμενη αγωγή και παιδεία, η σωστή παρουσία του θεολόγου καθηγητή μέσα στο σχολείο και μέσα στο διδασκόμενο μάθημα των Θρησκευτικών είναι όχι μόνο απόλυτα επιβεβλημένη αλλά αποτελεί και πρέπει να αποτελεί συνειδητό ανάχωμα στις εμφανιζόμενες εικόνες και τάσεις να αλλοιωθεί και να υποβαθμιστεί ο ρόλος, η παρουσία και η αξία και η σκοπιμότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Η προσπάθεια ή και η στόχευση συνειδητά ή όχι να μετατραπεί το μάθημα των Θρησκευτικών και η διδασκαλία του από ομολογιακού χαρακτήρα σε αμιγώς θρησκειολογικού, είναι κατά τη γνώμη μου όχι μόνο απαράδεκτη αλλά και επικίνδυνη για το μέλλον της αγωγής και της διάπλασης του χαρακτήρα των νέων μας. Υπάρχει δυστυχώς μια τάση απαξίωσης και συμπίεσης των ελληνορθόδοξών μας παραδόσεων σε όλους τους τομείς. Η πανσπερμία πολιτισμών και θρησκευτικών ιδεών έχουν εισχωρήσει παντού και αλλοιώνουν τον κοινωνικό ιστό, γι’ αυτό και η ανάγκη να εμπεδωθεί η ορθόδοξη πίστη στις καρδιές των νέων μας πρέπει να γίνει όχι μόνο καθημερινά το ζητούμενο αλλά και το έμπρακτο βίωμα όλων όσων αξιών έχουμε βαθιά μέσα μας. Η Εκκλησία, η οικογένεια και το σχολείο πρέπει να στοχεύουν προς τη διαφύλαξη όλων αυτών των στοιχείων με τα οποία γαλουχήθηκαν γενεές γενεών σε μια αγαστή συνεργασία. Ο ρόλος του Θεολόγου καθηγητή είναι σημαντικότατος στην προσπάθεια αυτή και εν πολλοίς έρχεται να αναπληρώσει κενά που προκύπτουν από το σύστημα που εν ονόματι του «εκσυγχρονισμού» δημιουργεί αλλοιώσεις και παρενέργειες. Ο θεολόγος καθηγητής ευρίσκεται σήμερα πολλές φορές αντιμέτωπος με ποικίλες αρνητικές καταστάσεις που δημιουργούνται από πολλούς παράγοντες, όπως οι συνεχείς αλλαγές των βιβλίων των Θρησκευτικών με ουσιώδεις περικοπές ή αντικαταστάσεις ομολογιακών ορθοδόξων εννοιών με θρησκειολογικού αόριστου χαρακτήρα αναφορές.

Ο καθηγητής Θεολόγος σήμερα ευρίσκεται πολλές φορές αντιμέτωπος με ένα αρνητικό ή εχθρικό ή και ψυχρά αδιάφορο εργασιακό περιβάλλον, πολλές φορές με ειρωνικές αντιδράσεις σε προσπάθειες του να προσφέρει τις γνώσεις του και τα βιώματά του με το δικό του τρόπο και μερικές φορές αισθάνεται απαξιωμένος ή αδύναμος να προσφέρει μέσα στο μάθημα, αντιμετωπίζοντας και τη σύγχρονη υποβάθμιση του μαθήματος από τους μαθητές που με τη σειρά τους ευρίσκονται σε μια πρωτοφανή πνευματική σύγχυση και ακαταστασία χωρίς να φταίνε οι ίδιοι αλλά γιατί είναι θύματα κάποιων άλλων. Ο Θεολόγος καθηγητής οφείλει να κάνει τον αγώνα του καλού και να ορθώσει το ανάστημά του και με την πίστη στον Χριστό να προσπαθήσει να διδάξει και να εμπεδώσει στις εύπλαστες καρδιές των μαθητών την ορθόδοξη πίστη. Να προσδώσει με τον τρόπο της διδασκαλίας του αξία στο μάθημα, να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών, να κάνει το μάθημα πιο ελκυστικό με προσοχή στις παραδόσεις και διορθώνοντας ο ίδιος τυχόν θέσεις ή ελλείψεις της διδακτέας ύλης που αποκλίνουν από την ορθόδοξη πίστη και την πατερική παράδοση. Κυρίως όμως με το να γίνει ο ίδιος με τη ζωή του εντός και εκτός σχολείου υπόδειγμα και άξιος σεβασμού και αναγνώρισης του έργου του.

Ο όρος «σύγχρονο σχολείο» δε σημαίνει απεμπόληση ή αλλοίωση ή υποβάθμιση ή περιθωριοποίηση ή απαξίωση του μαθήματος των Θρησκευτικών και του περιεχομένου της διδασκαλίας του. Η ορθόδοξη πατρίδα μας έχει ανάγκη να στηριχθεί στις βάσεις πάνω στις οποίες μεγαλούργησε και επιβίωσε τα περασμένα χρόνια και αντιμετώπισε ποικίλες προκλήσεις. Κανείς δεν έχει αντίρρηση σε ένα σύγχρονο σχολείο να εκσυγχρονίσει και ο Θεολόγος καθηγητής τον τρόπο της διδασκαλίας του χρησιμοποιώντας όσα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα του προσφέρει η εποχή μας όπως το internet, τα μέσα προβολής (DVD-VIDEO) και άλλα οπτικοακουστικά παιδαγωγικά μέσα όχι όμως σε βάρος της ουσίας της διδασκαλίας και των διδαγμάτων και μηνυμάτων, που θα έχουν στόχο την ορθόδοξη αγωγή και την εμπέδωση στις καρδιές των παιδιών ότι ο Χριστός είναι ο ένας και μοναδικός αληθινός Σωτήρας και Θεός. Ασφαλώς στα πλαίσια μιας γενικής θρησκειολογικής επιμόρφωσης και πολύπλευρης αγωγής να γίνονται αναφορές και σε άλλες θρησκείες ή και δόγματα, όχι όμως σε βάρος της Ορθοδόξου πίστεως και να περνάει η αντίληψη ότι και η ορθόδοξη πίστη επιδέχεται αλλαγές και εκσυγχρονισμούς. Αλίμονο εάν οι μαθητές μείνουν με την εντύπωση ότι όλες οι θρησκείες είναι ίδιες, ή ότι λένε τα ίδια ή ότι σε ένα σύγχρονο κόσμο μπορούμε να έχουμε ένα μείγμα των θρησκειών και των διδασκαλιών τους.

Η εισβολή στην πατρίδα μας των αθεϊστικών διδασκαλιών και ιδεολογιών και των πολλών θρησκευτικών εξωορθοδόξων αντιλήψεων είναι γεγονός οφθαλμοφανές σ’ όλους τους χώρους της κοινωνικής μας ζωής και ασφαλώς και στην εκπαίδευση. Ο ρόλος λοιπόν του Θεολόγου φαντάζει επίκαιρος όσο ποτέ.

Προσβλέπουμε αγαπητοί καθηγητές με εμπιστοσύνη στο θεάρεστο έργο σας. Αγωνιστείτε καθημερινά με όλες τις δυνάμεις σας, διαπαιδαγωγήστε ορθόδοξα και σωστά τις ψυχές των παιδιών και η ανταμοιβή σας θα είναι από Εκείνον που είναι ο ‘ΕΝΑΣ και πραγματικός καθηγητής όλων μας.

Εύχομαι ολόψυχα καλή ημερίδα και περιμένω με αγωνία και ελπίδα τα πορίσματα, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις σας.

 

                                      ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ