Συνέντευξη του Λάζαρου Κυρίζογλου, Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης και υποψήφιου Προέδρου της ΚΕΔΕ

Συνέντευξη του Λάζαρου Κυρίζογλου, Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης και υποψήφιου Προέδρου της ΚΕΔΕ

Συνέντευξη του Λάζαρου Κυρίζογλου, Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης και υποψήφιου Προέδρου της ΚΕΔΕ

Ένας άνθρωπος από τη Μακεδονία, γνωστός για το έργο και την αφοσίωση του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, είναι έτοιμος να πάρει το τιμόνι της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος και εξηγεί στον «Τ.Θ.» τις κεντρικές θέσεις της υποψηφιότητας του, δίνοντας πολύ μεγάλη έμφαση στην ανατροπή της ανοιχτής πληγής των δήμων, δηλαδή τη μείωση των πόρων τους. «Ως εδώ, οι δήμοι δεν αντέχουν άλλες μειώσεις, αφήστε τους να κάνουν τη δουλεία τους» μας λέει με ένταση και δείχνει πανέτοιμος να παλέψει για την επόμενη μέρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

Ποιοι λόγοι σας οδηγούν να θέλετε να γίνετε Πρόεδρος στην ΚΕΔΕ; Γιατί πιστεύετε ότι πρέπει να σας ψηφίσουν οι συνάδελφοί σας;

Γιατί έχω τη γνώση, την εμπειρία, την αγάπη και τη θέληση να υπηρετήσω την αυτοδιοίκηση της χώρας μας και τους συναδέλφους αυτοδιοικητικούς, όπως επί 5 φορές εκλεγόμενος υπηρετώ τους συμπολίτες μου επιτελώντας σημαντικό έργο. Όπως επί 8 χρόνια στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και επί 5 χρόνια ως Πρόεδρος της ΠΕΔ/ΚΜ υπηρέτησα την αυτοδιοίκηση, με συνέπεια, με ειλικρίνεια, αγωνιστικότητα, με αρχές και θέσεις για όλα τα ζητήματα. Γιατί έχουμε στην παράταξή μας, την Πανελλήνια Αυτοδιοικητική Συνεργασία, Θέσεις και Πρόγραμμα για όλα τα σοβαρά ζητήματα των Δήμων. Γιατί το 2014, όταν και τότε εκδήλωσα τη βούλησή μου να είμαι υποψήφιος πρόεδρος στην ΚΕΔΕ, υποχώρησα χάριν της ενότητας και στήριξα την κοινή προσπάθεια, γεγονός το οποίο γνωρίζουν όλοι οι συνάδελφοι και το εκτίμησαν.

 

Ποια είναι η θέση σας για τη διαχείριση των απορριμμάτων; 

Πρόκειται για ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα. Είναι εξόχως αυτοδιοικητική υπόθεση και κατά το Σύνταγμα και κατά την κοινή λογική και σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πρακτική. Η πρωτοβουλία και η αρμοδιότητα πρέπει να ανήκει στους δήμους και τις περιφέρειες. Το κράτος υποστηρίζει τους δήμους στην εκπλήρωση της συγκεκριμένης αποστολής τους. Είμαστε υπέρ ενός συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων: ανακύκλωση, επανάκτηση-επανάχρηση, κομποστοποίηση, ενεργειακή αξιοποίηση (και όχι ταφή) όσων δεν ανήκουν στις προηγούμενες κατηγορίες για παραγωγή ζεστού νερού και ηλεκτρικού ρεύματος, όπως εδώ και δεκαετίες γίνεται στην Ευρώπη.

Αυτό υπαγορεύεται από την λογική της κυκλικής οικονομίας. Στην πατρίδα μας μείναμε πίσω, λόγω των ιδεοληψιών, της γραφειοκρατίας, της διαχρονικής κρατικής αφροντισιάς, των κραυγών και αντιδράσεων ορισμένων τοπικών κοινωνιών και τελικά της αποφυγής της ανάληψης ευθυνών και του λεγόμενου πολιτικού κόστους. Έτσι θάβονται τα σκουπίδια και συντελείται μεγάλο οικολογικό έγκλημα και χάνονται πόροι, που θα μπορούσαν και τους δήμους και τους πολίτες να ανακουφίσουν. Ως Κεντρική Μακεδονία (ΦΟΔΣΑ, Περιφερειακή Ένωση Δήμων και Περιφέρεια) έχουμε προχωρήσει πολύ καλά (ΣΜΑ Ευκαρπίας, ΜΕΑ Σερρών που λειτουργεί, ΜΕΑ Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης που είναι εγκεκριμένες και υπό δημοπράτηση) και κινούμαστε προς το τελικό στάδιο εφαρμογής τους ΠΕΣΔΑ με επιτυχία. Είναι θετική η εξαγγελθείσα απόφαση της κυβέρνησης να λυθεί επιτέλους αυτό το σοβαρό πρόβλημα.

 

Ποιές είναι οι απόψεις σας για την διοικητική μεταρρύθμιση;

Η αυτοδιοίκηση ήταν, είναι και θα εξακολουθήσει να είναι πρωταγωνιστής  στη Διοικητική Μεταρρύθμιση (ΔΜ) του συνόλου του Διοικητικού Συστήματος της χώρας. Ζητάμε περισσότερη Αποκέντρωση του πιο συγκεντρωτικού κράτους της Ε.Ε. Βλέπουμε θετικά ορισμένες από τις πρώτες κινήσεις της νέας κυβέρνησης. Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων με πόρους, για αποτελεσματικότερη και καλύτερη άσκησή τους προς όφελος των πολιτών. Το αποδείξαμε στην κρίση. Παρά τις άγριες περικοπές των πόρων μας αντέξαμε και στηρίξαμε τους πολίτες των τοπικών μας κοινωνιών. Μία ΔΜ πολυεπίπεδη: στους Δήμους, τις Περιφέρειες και το Κράτος και όχι αποσπασματική δηλαδή με θεσμικά μερεμέτια σημειακού χαρακτήρα. Που θα στηρίζεται στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και στη χρήση των νέων τεχνολογιών, που θα δίνει όμως τη δυνατότητα σ’ όλους τους δήμους (και τους μικρούς ορεινούς και τους νησιωτικούς και τους περιφερειακούς) για σύγχρονο δηλαδή όμοιο βηματισμό και ισόρροπη ανάπτυξη με τους άλλους δήμους.

Η πολυνομία (corruptissimarepublicapluraeleges, πολλοί νόμοι πολύ διεφθαρμένη πολιτεία), η οποία, μεταξύ και άλλων συντελεστών, οδηγεί στην γραφειοκρατία κι αυτή με τη σειρά της σε καθυστερήσεις, πρέπει άμεσα να αντιμετωπισθεί. 

 

Εσείς ποια βλέπετε ως τα μεγαλύτερα προβλήματα της Αυτοδιοίκησης; 

Αυτά που απασχολούν την Ελληνική Κοινωνία και συνεπώς τις επιμέρους τοπικές κοινωνίες των δήμων μας. Η ανεργία, η αποεπένδυση (λουκέτα), η προστασία του περιβάλλοντος, η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, η πολιτική προστασία, η ασφάλεια των πόλεων και των οικισμών, η αντιστροφή της δημογραφικής κατάρρευσης, η Διοικητική Μεταρρύθμιση, η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας μέσω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η διαχείριση των απορριμμάτων, η ενίσχυση των νησιωτικών, ορεινών, περιφερειακών και ακριτικών δήμων, η διευθέτηση των προσφυγικών ροών, ο επαναπατρισμός των πόρων μας που έχουν περικοπεί (άνω του 60%) στα χρόνια της κρίσης και η απόδοση των παρακρατηθέντων πόρων μας από το 2010 μέχρι σήμερα.

 

Ποιες είναι οι θέσεις σας για το προσφυγικό ζήτημα; 

Η Τοπική αυτοδιοίκηση έχει και τη βούληση και τη διάθεση να συνεχίσει όπως με συνέπεια και αυτοθυσία πράττει από την πρώτη στιγμή, να συνδράμει, με κάθε δυνατό τρόπο, στην υποδοχή και τη φιλοξενία των προσφύγων και των μεταναστών. Η συνδρομή μας όμως πρέπει να προκύπτει μέσα από ένα συγκεκριμένο και συγκροτημένο σχέδιο υποδοχής και χειρισμού του προσφυγικού-μεταναστευτικού ρεύματος. Ένα σχέδιο κατόπιν διαβούλευσης με την αυτοδιοίκηση και όχι ερήμην της. Ζητάμε την ορθολογική κατανομή-διασπορά τους σε όλη την Ελλάδα (πλην της Θράκης). Για λόγους εθνικούς και κοινωνικούς δεν πρέπει να μένουν στα νησιά πρόσφυγες. Η κατανομή διασποράς του πρέπει να γίνεται, λαμβανομένων υπόψη και διεθνών πρακτικών, με κριτήρια, όπως: ο πληθυσμός, η έκταση, το περιβάλλον, η αναπτυξιακή προοπτική, το ποσοστό ανεργίας, θέματα ασφάλειας, οικονομικά δεδομένα. Πρέπει όλοι μαζί δηλαδή, όλες οι περιοχές της χώρας να σηκώσουμε αυτό το βάρος, γιατί μας αφορά όλους.

Απαιτείται στήριξη των δήμων εκείνων, στα όρια των οποίων υπάρχουν ή θα υπάρξουν πρόσφυγες. Χρειάζεται μέριμνα ώστε να μη μειωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους παραδοσιακούς δικαιούχους (τοπικός πληθυσμός), για να μην δημιουργείται κλίμα ξενοφοβίας. Είναι θετική η εξαγγελία τους Υπουργού Εσωτερικών για στήριξη των δήμων που φιλοξενούν πρόσφυγες.

 

Η πρόθεση της κυβέρνησης να μεταφέρει τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) στους δήμους σας βρίσκει σύμφωνο; 

Κατ’ αρχήν. Δηλώνουμε ότι αδυνατούμε να απορροφήσουμε άλλες μειώσεις των πόρων μας. Ως εδώ! Απαιτούμε την εφαρμογή του Συντάγματος (άρθρο 102) και του νόμου 3852/2010 για την απόδοση των πόρων μας. Γενναία αύξηση της ΣΑΤΑ, επιστροφή των παρακρατηθέντων (2010-2019), επαναπατρισμό όλων των πόρων μας. Για να ενισχυθεί η οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι απαραίτητη η δημοσιονομική αποκέντρωση με τη μεταφορά φορολογικών εσόδων (όχι νέων φόρων), φορολογικής ελευθερίας αλλά και αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ. Παράλληλα, η δημιουργία ενός εξισορροπητικού αναδιανεμητικού μηχανισμού θα αμβλύνει τις δημοσιονομικές ανισότητες των δήμων. Η μεταφορά του ΦΑΠ στους δήμους επιτρέπει τη μείωση του φορολογικού βάρους των πολιτών και τον περιορισμό των αδικιών που δημιουργεί ο «εισπρακτικός» προσανατολισμός του ΕΝΦΙΑ. Η αποτελεσματική μεταφορά του ΦΑΠ στους δήμους, αν τελικά γίνει, απαιτεί διάλογο με την Κεντρική Εξουσία, ένα μεταβατικό διάστημα καλής προετοιμασίας όλων των δήμων. Θα πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή, χωρίς εξωγενείς μοχλούς πίεσης και να λάβει υπόψη του, όχι μόνο τη θεσμική μνήμη της χώρας μας αλλά και τη σύγχρονη ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα